onsdag 28 november 2007

VIKTIGT


Okej, nu är denna blogg på allvar. Jag vill få fram ett budskap, något som betyder väldigt mycket för mig och det är den syn en del killar har på oss tjejer, och den syn vi har på killarna.
Ni kanske är vana att höra denna kommentar: men ni får skylla er själva, ni har ju sexiga kläder och är ut och går på natten. Men nu ska jag sätta dit er, era jävlar. Det fungerar inte längre, ni kan inte använda det som en ursäkt. Det är bevisat att det inte är så. Det är inte oss det är fel på, det är inte vårat fel att vi kanske måste gå hem från en fest/ vän eller vad det är vi går ifrån sent på kvällen, i våra fina fest kläder. Vilken normal tjej klär inte upp sig när man ska på fest?! bara en fråga. Ni killar som läser detta och har flickvän, tänk efter. Visst gör hon sig alltid iordning när ni ska väg och detta gör hon oftas för eran skull. Kanske tycker ni att vi inte behöver det, men för dem flesta tjejer är det något man vill göra. För mig handlar det om att jag själv ska må bra och känna att jag trivs. Bara för att vi gör det ger inte er någon som helst jävla rätt att ta för er. Jag vill inte dra alla killar över en kant, det är inte min mening.
Men det är just dem personer som tror att dem får ta för sig och göra vad dem vill bara för att vi kanske den kvällen har en sexig tröja eller en kort kjol. Jag är så trött på att höra när man tar upp det, att dem flesta säger att det är vårat fel. Det är något som jag mer än gärna skulle vilja få synpunkter från just er killar, vad ni tycker om det är fel av oss att göra oss fina. Att vi kanske ska sluta gå i korta kjolar och använda urringade tröjor. Att det kanske skulle göra att det inte var så många våldtäkter?! Jag vet verkligen inte vad jag ska tro längre... Det pågår självklart våldtäkter på killar med, där kan jag bara säga att det är helt jävla idiotiskt. Jag tycker inte att man får så mycket information om det, och att det inte skrivs så mycket när sådant händer. Det är lika tragiskt för en tjej som för en kille, om inte värre.
Sen finns det en del tjejer som använder detta mot killar som dem har haft sex med. Men där killen kanske känt att det var ett misstag och är ärlig mot tjejen och säger som han känner. Hon kan då utan tvekan gå och anmäla honom för våldtäkt och få det att gå igenom. Detta är något som gör att våldtäkter inte tas på ett så stort allvar som det borde. En del utnyttjar systemet på ett sätt som det inte ska. Straffen blir lindrigare, för att man blir mer och mer osäker om tjejen talar saning eller inte. Att använda sig av detta som en hämnd, är något som många tjejer faktis gör. Nu tänker ni säkert vad säger hon, ska hon inte försvara oss tjejer, men nej. Det ska jag inte nu, för det är en allvarlig sak som många använder helt jävla fel och detta gör mig galen.
Du kanske är arg på den killen, men han kan inte rå för om han inte har känslor för dig. Hade det vart tvärtom, så finns det inte en chans att killen skulle göra detsamma. Sluta använd systemet på fel sätt. Tänk er dem tjejer som faktis har blivit utsatta för detta på riktigt och han som har gjort det slipper undan med ett lindrigt straff, för att man inte vet om det är sant eller inte. Hur tror ni att den personen känner sig. Eller se det ur ett annat perspektiv, hur tror nu att killen som kanske får fängelse i 2-6 månader känner sig. Att få sitta inne för något som han inte gjort.
Denna blogg var för mig viktig att skriva, jag kan tyckas ha en massa åsikter. Det har jag med, men jag var tvungen att få lufta. Jag var tvungen att försvara båda könen, för det är lika jobbigt för en tjej som en kille att bli våldtagen. Det finns inga ursäkter till varför man gör något så fruktansvärt mot en person. Tänk efter nästa gång innan ni säger något eller gör något som kan påverka eran framtid.

1 kommentar:

Jenny Linnéa Johansson sa...

Nej men om det tror att det är vårt fel, vem är det då vi gör allt för? Killarna! Men för all del, för att få stopp på snacket kanske vi borde ta på oss våra säckiga och fula mjukisar tillsammans med en nött och trasig munktröja. Jag skulle inte klaga iaf, men det finns nog de som skulle. Men de spelar ingen roll vad man har på sig, det är inte tjejens fel på något sätt! :D